Mózg jest leniwy - prezentacja a efekty uczenia cz. 2 - Artykuly - Klub Trenerow Biznesu

Przejdź do treści

Menu główne:

Mózg jest leniwy - prezentacja a efekty uczenia cz. 2

Opublikowany przez w Beata Jakubowska ·
Tags: trenerbiznesu

W poprzedniej części zatrzymaliśmy się na tym, że aby być skutecznym w uczeniu, najpierw należy zadbać o to aby informacja trafiła do pamięci uczestnika.


Na slajdzie poniżej zwróć uwagę na strzałki. Jeśli na ekranie prezentujesz obrazek, tekst i do tego jeszcze mówisz, pamięć robocza atakowana jest potrójnie. Zadbaj, aby wszystkie bodźce były spójne, ale nie tożsame. Jeśli mówisz i piszesz to samo – zrezygnuj z czegoś. Mózg nie znosi się przemęczać.




Kolejna bardzo ważna sprawa. Zdarza Ci się czytać książki z przypisami na końcu zamiast na dole strony? Masakra. Coś podobnego fundujesz uczestnikom szkolenia, jeśli na slajdzie nie ma jasności do jakiego fragmentu obrazka odnosi się tekst.




Podsumujmy:

  • Nie konkuruj sam ze sobą słowem i obrazem, czyli nie mów tego, co piszesz, nie pisz tego, co chcesz powiedzieć.

  • Im prościej, tym lepiej, komplikowanie słów i obrazów nie zrobi z Ciebie eksperta.

  • Odwołuj się do wyobraźni zamiast do inteligencji.

  • Pamiętaj: mózg jest leniwy. To, że dużo powiesz i pokażesz nie znaczy, że uczestnik dużo zapamięta, wręcz przeciwnie - „wyłączy się" w obronie własnego lenistwa.


<<< cz. 1    cz. 3>>>


Beata Jakubowska - założyciel i główny koordynator Klubu Trenerów Biznesu, badacz-ewaluator, kierownik projektów, trener. Artykuł stanowi część szkolenia przeprowadzonego w ramach XIV Klubowych Warsztatów Trenerskich.




2 komentarze
Beata
2015-05-09 12:23:28
Bardzo, mi miło, zapraszam na cd.
Romek
2015-05-09 06:52:41
Bardzo dobry tekst. Czekam na jeszcze.
Romek

Copyright 2015. All rights reserved.
Wróć do spisu treści | Wróć do menu głównego